Jak radzić sobie ze stresem?

Towarzyszy nam każdego dnia w codziennych działaniach, często spędzając sen z powiek. Stres, bo o nim mowa jest główną przyczyną dyskomfortu psychicznego, a w konsekwencji kłopotów zdrowotnych. Pojawia się bardzo często w miejscu pracy, powodując trudności w koncentracji i problemy z wydajnością, z czasem stając się przyczyną zmiany firmy. Analizowaliśmy już jego wpływ na współpracę zespołową. Dziś przyjrzymy się bliżej, jak radzić sobie ze stresem w miejscu pracy.

Jak radzić sobie ze stresem?

Przyczyny i skutki stresu

Pod względem psychologii stres definiowany jest jako dynamiczna relacja adaptacyjna pomiędzy możliwościami jednostki, a wymogami sytuacji, prowadząca do braku równowagi psychicznej i fizycznej. Wzrost tempa życia, wymagań, takich jak dyspozycyjność po godzinach pracy, ciągły pęd do kariery i wyścig po sławę przyczyniają się do coraz większego stresu.

Skutkuje to pojawieniem się kłopotów ze zdrowiem – stanami lękowymi, brakiem motywacji do działania, przemęczeniem, znudzeniem, zniechęceniem, a tym samym zmniejszeniem wydajności, efektywności zawodowej i spadkiem wyników.

Stres w miejscu pracy

Jak wspominaliśmy w artykule o zarządzaniu emocjami praca w zespołach, która jest podstawą turkusowej organizacji wymaga umiejętności współpracy, gdzie naturalnym zjawiskiem są trudności w porozumieniu między ludźmi. Różne oczekiwania, przyzwyczajenia i charaktery sprawiają, że odbiór danej informacji jest rozbieżny. Tym samym przyczyniają się do powstawania nieporozumień, które stają się między innymi przyczyną stresu. Jakie reakcje pracownika wywołuje stres w miejscu pracy? Zebraliśmy kilka najbardziej powszechnych przyczyn dekoncentracji przy wykonywaniu zadań:  

  1. Niewłaściwy system segregowania dokumentów;
  2. Odwracanie uwagi, hałas, chaos
  3. Niezapowiedziani goście;
  4. Brak motywacji, obojętny stosunek do pracy;
  5. Nieprecyzyjna komunikacja lub jej brak;
  6. Próba wykonania wszystkiego jednocześnie i szybko;
  7. Przerwy na nieplanowane rozmowy telefoniczne;
  8. Zbyt rozbudowana komunikacja;
  9. Zła koordynacja pracy zespołu;
  10. Brak priorytetów;
  11. Za mało delegowania zadań;
  12. Brak samodyscypliny;
  13. Osobista dezorganizacja – „zawalone biurko”;
  14. Czas oczekiwania (np. umówione spotkania, terminy);
  15. Nieumiejętność mówienia “nie”;
  16. Niewłaściwa kontrola delegowanych zadań;
  17. Niepełne, spóźnione informacje;
  18. Niedoprowadzanie spraw do końca;
  19. Przedłużające się spotkania;
  20. Prywatne pogawędki;
  21. Odkładanie pracy na później;
  22. Chęć posiadania informacji o wszystkim;
  23. Pośpiech, zniecierpliwienie;
  24. Przesiadywanie na serwisach społecznościowych

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Aby wykonywać powierzone zadania sprawnie i dobrze, trzeba nauczyć się radzić sobie ze stresem. Niezbędne jest tutaj nie tylko odpowiednie planowanie zadań, ich priorytetyzacja, lecz także wypracowanie umiejętności komunikacji w zespołach, co jest szczególnie ważne w turkusowych organizacjach.

Rola lidera w turkusowym zespole

W radzeniu ze stresem pomocny jest także lider zespołu, który może motywować, inspirować i pomagać pracownikom odnaleźć się w różnych sytuacjach. Zachęca do osobistego rozwoju, poszukiwania swojego miejsca w firmie i ukierunkowanie zgodnie z posiadanymi talentami. Świetną okazją do rozwijania talentów jest turkusowa organizacja. Praca zgodnie z predyspozycjami wyzwala kreatywność i zwiększa wydajność pracownika. Więcej na ten temat piszemy w artykule: Jak wykorzystywać talenty w turkusowej organizacji.

Tu natomiast znajdziecie więcej informacji o tym, jak lider może wspierać turkusowy zespół.

7 metod na walkę ze stresem

Istnieje kilka sprawdzonych metod pomagających we współpracy w zespołach. Co mogą zrobić sami pracownicy?

1. Zachęcanie do działań poprawiających samopoczucie

Udowodniono, ze jeśli jeden z pracowników jest pozytywnie nastawiony, może wpłynąć na innych. Wg wyników badań Instytutu Gallupa członkowie zespołu, którzy deklarowali dobre samopoczucie, mieli o 20% wyższe szanse, by po upływie sześciu miesięcy pracować wśród osób, które miały podobne odczucia.

2. Określanie priorytetów i realizowanie zadań po kolei

Wyniki badań wykazały, że wielozadaniowość i praca nad kilkoma projektami jednocześnie nie wpływają pozytywnie na wydajność pracowników. Wykazano, że najskuteczniej pracuje się jednozadaniowo, wykonując zadania po kolei, nie odrywając się od nich i nie skacząc po projektach. Wielozadaniowość zazwyczaj podwaja ilość czasu wymaganą do wykonania zadania i najczęściej co najmniej podwaja liczbę popełnianych błędów.

3. Inwestycja w rozwój osobisty pracowników

Udowodnione jest, że szkolenia i inwestycja w rozwój osobisty pracownika skutkuje jego większym zaangażowaniem w wykonywane zadania. Zdobywając nowe kompetencje i doświadczenie, zyskuje się pewność swoich umiejętności, lepszą realizację projektów. Dostęp do wiedzy wszystkich pracowników jest kluczowy. Piszemy o tym w artykule: zarządzanie wiedzą w turkusowej organizacji.

4. Krótkie przerwy na relaks w godzinach pracy

Krótkie przerwy w pracy sprzyjają lepszej koncentracji i skupieniu na wykonywanym zadaniu. Pracownik, aby zwiększyć wydajność powinien mieć możliwość krótkiego relaksu. Przydatne są wszelkie ćwiczenia fizyczne i krótkie spacery, które pomagają zregenerować myśli.

5. Wyznaczenie szerszego marginesu czasowego na wykonywanie zadań

Należy dążyć do tego, aby pracownik w wyniku presji czasu nie stracił energii twórczej. Ważne, aby zapewnić mu margines czasowy i elastyczność działań, tak, by mógł wykonać pracę w dającym się wytrzymać tempie. Tę możliwość daje turkusowa organizacja, gdzie decyzje podejmować może każda osoba w organizacji, konsultując je ze specjalistami w danej dziedzinie.

6. Nie myśl o pracy po godzinach

Ważne jest także, aby nauczyć się regenerować myśli po godzinach pracy, tak, by następnego dnia podejść do zadań ze świeżym, wypoczętym umysłem.  Środowiska charakteryzujące się nieustannym stanem aktywności oraz wielozadaniowością zabijają produktywność, tłumią kreatywność i sprawiają, że stajemy się nieszczęśliwi. Udowodniono, że pracownicy mają bardzo duże kłopoty z oderwaniem się od pracy.

Podczas gdy kultura dążenia do najwyższej wydajności może wymagać ciągłej koncentracji, nieustanny stan aktywności jest czymś niebezpiecznym i bezproduktywnym, ponieważ nie uwzględnia czasu niezbędnego na regenerację. Nawet najlepsi sportowcy w najlepszych zespołach potrzebują czasu na odpoczynek i odnowę.

7. Empatia i współczucie

Empatia i współczucie przyczyniają się do znaczącej poprawy wyników, zaangażowania i dochodów generowanych przez pracowników. Najważniejszym czynnikiem wpływającym na dochodowość i produktywność w organizacjach jest:

  • umiejętność poświęcania przez liderów zespołów czasu i wysiłku na doskonalenie pracowników i okazywanie im uznania,
  • zachęcanie do dawania i przyjmowania informacji zwrotnej, w tym krytyki,
  • promowanie współpracy
  • okazywanie współczucia – rozumienia tego, co motywuje pracowników, ich nadziei i napotykanych trudności

Na podstawie: zorganizowani.com, poradnikprzedsiebiorcy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *