turkusorg.pl

Rozwiązywanie konfliktów w turkusowej organizacji

Gdy podstawą działań jest partnerstwo i współpraca, naturalnym zjawiskiem są trudności w porozumieniu między ludźmi. Różne oczekiwania, przyzwyczajenia i charaktery sprawiają, że odbiór danej informacji jest rozbieżny. Tym samym przyczyniają się do powstawania nieporozumień, które jeśli nie są rozwiązane urastają do rangi sporów i konfliktów. Trudności komunikacyjne są na porządku dziennym nie tylko w firmach zarządzanych hierarchicznie, lecz także w turkusowych organizacjach. Jak się porozumieć w przypadku różnicy zdań utrudniającej współpracę? Jakie są sposoby na rozwiązywanie konfliktów w turkusowej organizacji?

Rozwiązywanie konfliktów w turkusowej organizacji

Co to jest konflikt?

Na początku warto zastanowić się, czym jest sam konflikt. Najczęściej definiuje się go jako niechęć czy też wrogie nastawienie związane z występowaniem sprzecznych lub konkurencyjnych interesów. Może jednak wynikać także z różnic ról, przekonań, emocji czy niezgodności intencji.

Konflikt nie może istnieć jeśli nie zostaną spełnione poniższe założenia:

Rodzaje konfliktów

W zależności od przyjętego kontekstu można wyróżnić różne rodzaje konfliktów. W podstawowym podziale, ze względu na przedmiot występują dwa typy:

konflikt rzeczowy – ma charakter pozapersonalny, dotyczący różnicy zdań co do sposobu rozwiązania danej sprawy. Przedmiot sporu jest dosyć łatwy do określenia, a rozstrzygnięcie tkwi w odpowiednich korektach w podziale dóbr lub przeprowadzeniu zmian w organizacji;

konflikt emocjonalny – dotyczy stanów frustracji i związanych z nimi napięć emocjonalnych, spowodowanych negatywną podstawą w interakcji między ludźmi. Właściwy przedmiot sporu bywa trudny do uchwycenia, a najlepszym rozwiązaniem jest przeciwdziałanie powstawaniu tego typu konfliktów

Jeśli chodzi o zasięg wyróżnia się:

konflikt między grupami pracowniczymi – powstaje w wyniku rozbieżności interesów poszczególnych grup, odmiennych horyzontów czasowo-przestrzennych, celów i sposobów rozwiązywania problemów;

konflikt między jednostkami – przypisywany często różnicom osobowości, na ogół jednak powodowany zaburzeniami relacji między jednostkami, wynikającymi z pełnienia odmiennych ról lub personalizacji antagonizmów między grupami;

konflikt intrapersonalny – pojawia się, kiedy jednostka nie ma jasno określonych obowiązków na stanowisku pracy, niektóre zadania są wzajemnie sprzeczne lub kiedy oczekiwania przekraczają poziom percepcji jej własnych możliwości

Biorąc pod uwagę przyczyny, w organizacjach spotyka się następujące rodzaje konfliktów:

Skutki konfliktów

W nienaturalnym środowisku człowieka, jakim jest praca niekiedy trudno zauważyć, że między osobami toczy się spór, ponieważ niejednokrotnie ukrywają swoje prawdziwe emocje i przyjmują określone role społeczne. Dlatego wiele konfliktów w organizacji przebiega w sposób utajony. Niekiedy symptomy ujawniają się w sposób zastępczy poprzez pojawienie się problemów o niejasnym podłożu. Potrzeba wtedy dokładnej analizy, żeby rozpoznać, jaki konflikt rzeczywiście kryje się za tymi zjawiskami.

Konflikty mają bardzo negatywny wpływ na atmosferę w pracy oraz efektywność działań. Nierozwiązane sprawy przyczyniają się do zmniejszenia motywacji i zaangażowania. Kluczowa jest tutaj otwarta komunikacja i szczere informowanie o problemach. Trafna identyfikacja przyczyn może zmniejszyć napięcie i zredukować negatywne emocje, co pomoże w dialogu.

Sposoby radzenia sobie z konfliktami

Jak radzimy sobie z konfliktową sytuacją? W zależności od charakteru wyróżnia się następujące postawy ludzkie:

unikanie – polega na ignorowaniu lub pomijaniu kwestii istnienia konfliktu

przystosowanie – polega na rekonstrukcji własnego stanowiska, jednak nie w wyniku pełnej akceptacji poglądów drugiej strony, tylko dla pożądanej współpracy

rywalizacja – polega na przyjęciu postawy „wygrany-przegrany” i dążeniu za wszelką cenę do rozstrzygnięcia konfliktu na swoją stronę

kompromis – polega na znalezieniu rozwiązania przez częściową rezygnację z własnych potrzeb na rzecz adekwatnych ustępstw ze strony partnera

rozwiązywanie problemu – polega na szukaniu obustronnych korzyści wspólnego rozwiązania konfliktu potraktowanego problemowo.

Nie wszystkie z wymienionych postaw prowadzą jednak do rozwiązania konfliktu.

Jak rozwiązywać konflikty?

Aby rozwiązać konflikt między osobami niezbędna jest przede wszystkim chęć obu stron do wyjaśnienia sytuacji oraz jej przyczyn. Pomocny jest w tym proces negocjacji, czyli poszukiwania takiego rozwiązania, które usatysfakcjonowałoby obie strony konfliktu.

Negocjacje

Strategia rozwiązywania problemu w formie negocjacji można opisać zaś następująco:

1.            zdefiniowanie problemu – należy zlokalizować źródło problemu, określić istotę problemu i nazwać przyczyny, bez tendencji do obwiniania innych osób lub środowiska

2.            generowanie alternatywnych rozwiązań – należy wypracować listę możliwych rozwiązań. Ważne, żeby w fazie generowania alternatyw nie poddawać ich ocenie, zanim lista nie zostanie zamknięta

3.            wybór najlepszego rozwiązania – należy określić korzyści i straty płynące z przyjęcia określonego rozwiązania. Dokładnie analizując plusy i minusy każdej z możliwości, wzajemnie zdecydować o wyborze najwłaściwszej propozycji

4.            wprowadzenie w czyn i kontrola rezultatów – należy określić czas realizacji wybranego rozwiązania i śledzić przebieg wykonania. W razie potrzeby, jeśli wybrana opcja nie prowadzi do oczekiwanych rezultatów, trzeba wybrać inne rozwiązanie. Ważne, żeby wcześniej nie ograniczać się tylko do jednej możliwości rozwiązania problemu i mieć w zanadrzu plan alternatywny.

Rozwiązywanie konfliktów w turkusowej organizacji

Turkusową organizację postrzega się jako rozwijający się organizm, gdzie każda komórka spełnia określoną rolę, a wszystkiemu przyświeca główny cel: zdrowy, dobrze funkcjonujący organizm. Jak pisze Laloux w „Pracować Inaczej” taka organizacja ma duszę i dąży w określonym kierunku poprzez działalnie opierające się bardziej na wyczuwaniu i reagowaniu na powstające sytuacje wymagające interwencji, niż określeniu sztywnych ram funkcjonowania i procedur.

Mając na uwadze uczucia, dobrą atmosferę i współpracę między pracownikami, w turkusowej organizacji członkowie zespołów starają się nie doprowadzać do eskalacji sporów. Rozmawiają otwarcie o problemach i stosują tak zwaną otwartą komunikację, tj. jawny przepływ informacji. Jeśli jednak  pomimo wszystko nie uda się uniknąć sporu korzystają z wypracowanych standardów rozwiązywania konfliktów, które stanowią element zwyczajnej pracy. Polega to na precyzyjnym udzielaniu informacji zwrotnej.

Turkusowe negocjacje

Turkusowe negocjacje przebiegają trochę inaczej niż w przypadku hierarchicznych organizacji. Strony konfliktu w pierwszej kolejności starają się bezpośrednio ze sobą porozmawiać, dojść do porozumienia, nie angażując osób postronnych we własne sprawy.

 Jeśli zainteresowane strony nie dojdą do porozumienia korzystają z pomocy w ramach własnego zespołu, prosząc współpracownika z własnego zespołu, aby stał się ich mediatorem wewnętrznym. Jeśli konflikt dotyczy osób z różnych zespołów, wybierają osobę, której ufają z innego zespołu, by wzięła udział w mediacjach. Kolega wspiera skonfliktowane strony w znalezieniu porozumienia, ale nie powinien narzucać swojego zdania.

Jeśli to działanie nie przyniesie skutku, kolejnym etapem jest pomoc ze strony mediatora zewnętrznego – np. psychologa, doradcy, trenera. Można poruszyć temat na spotkaniu zespołowym, gdy obecni są wszyscy jego członkowie lub członkowie zespołów objętych konfliktem, aby z pomocą mediatora wypracowali rozwiązanie. W ostateczności zapraszany jest prezes firmy, który pomaga rozwiązać sprawę dzięki swojemu autorytetowi, doświadczeniu i wiedzy.

Udzielanie informacji zwrotnej

Podczas rozmów i negocjacji ważne jest udzielanie informacji zwrotnej i jasnej komunikacji. Jak jej udzielać? Jak ją rozumieć?

Błędy w rozumieniu informacji zwrotnej

Udzielanie informacji zwrotnej niemal dla wszystkich wiąże się z rozliczaniem z błędów, ich wytykaniem i obarczaniem za nie winą. Jednak nie taka powinna być intencja. Informacja zwrotna powinna być rzeczowa, konstruktywna i mieć również pozytywny wydźwięk, być zachętą i inspiracją do rozwoju oraz dalszej owocnej wspólnej pracy.

Najczęstsze błędy podczas takich rozmów to:

Zasady udzielania informacji zwrotnej:

W rozwiązywaniu zagadnień, a przede wszystkim tych problematycznych ważne jest podanie konkretów, np. zadeklarowaniu czasu wykonania danego zadania, odpowiadaniu na zapytania innych i kierowaniu istotnych informacje do odpowiednich osób oraz nie ukrywaniu trudnych spraw. To także udzielanie informacji o popełnianych błędach, które traktowane są nie jako objaw złej woli, a jako podstawa do wyeliminowania podobnych pomyłek w przyszłości. Służy do tego tzw. konstruktywna krytyka. Od zwykłej krytyki różni się tym, że słowa nie powinny być wypowiadane pod wpływem dużych emocji, a sposób krytykowania nie może zranić drugiej osoby.

By krytyka spełniała warunki krytyki konstruktywnej, spełnione muszą być pewne zasady zawarte w 4 punktach:

FAKTY

Zastanów się, co tak naprawdę się wydarzyło i jasno, rzetelnie przedstaw fakty opisujące sytuację. Liczą się argumenty poparte dowodami. Pamiętaj, że krytykujesz w odniesieniu do danego ZDARZENIA, a nie osoby.

UCZUCIA

Przedstaw, jak czujesz się w danej sytuacji i jak odebrałeś zachowanie krytykowanej osoby. Szczere mówienie o uczuciach to podstawa zaufania, które jest bardzo cenne w turkusowej organizacji i jest dowodem autentyczności działań. Nieuzasadniona jest krytyka wynikająca ze zdenerwowania czy frustracji.

KONSEKWENCJE

Opisz, co spowodowało zachowanie krytykowanej osoby trzymając się faktów, a nie opinii

OCZEKIWANIA / PROŚBA

Opisz swoje oczekiwania i prośby wobec osoby pamiętając, by były racjonalne i nie były wynikiem negatywnych emocji, a odnosiły się bezpośrednio do danej sytuacji.

Sprawdź też, o czym jeszcze należy pamiętać udzielając informacji zwrotnej.

Na podstawie: Frederic Laloux – Pracować Inaczej, wikipedia.org