turkusorg.pl

Jak wykorzystywać talenty w turkusowej organizacji?

Praca oparta na spełnieniu, pasji i wykonywaniu zadań zgodnie z predyspozycjami i talentami to marzenie każdego pracownika. Wiemy już, że jest ona możliwa do zrealizowania w turkusowym przedsiębiorstwie. Aby jednak była możliwa do osiągnięcia, niezbędne jest nie tylko partnerstwo i współpraca, lecz także umiejętność identyfikacji talentów pracowników i budowanie na tej podstawie zespołów. Spójrzmy więc nieco bardziej dogłębnie, jak wykorzystywać talenty w turkusowej organizacji.

Jak wykorzystywać talenty w turkusowej organizacji?

Co sprawia, że osiągamy sukces?

Gdyby zapytać grupę osób o to, co sprawia, że osiągamy sukces, z pewnością wymienione zostałyby takie czynniki, jak: pracowitość, wytrwałość, łut szczęścia i iloraz inteligencji. Tymczasem nie do końca tak jest. O sukcesie przede wszystkim przesądza zdolność do budowania trwałych i pozytywnych relacji, co określa się mianem inteligencji emocjonalnej, która obok inteligencji racjonalnej jest składową inteligencji. Czym różnią się oba rodzaje inteligencji?

2 rodzaje inteligencji

Inteligencję racjonalną mierzy się zdolnością do racjonalnego myślenia, tj.

Inteligencja emocjonalna to natomiast zdolność do budowania relacji z ludźmi, na którą składają się następujące kompetencje:

Kompetencje osobiste

  1. Samoświadomość (rozumienie siebie) – rozpoznawanie swoich emocji i ich skutków, poznanie swoich silnych stron i ograniczeń, poczucie własnej wartości
  2. Motywacja (budowanie siebie) – dążenie do osiągnięć, utożsamianie swoich celów z celami grupy, gotowość do wykorzystania szans i okazji, wytrwałość w realizacji celu

Kompozycje społeczne

  1. Empatia (rozumienie innych) – rozumienie ludzi – ich odczuć, emocji i potrzeb, czerpanie z różnorodności ludzi, doskonalenie, rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb innych
  2. Umiejętności społeczne (budowanie zespołu) – skuteczne przekonywanie, umiejętność słuchania, łagodzenie konfliktów, katalizowanie zmian, tworzenie więzi, współpraca.

Jest ona niezbędna do zbudowania partnerskiej relacji i dobrej współpracy w zespole. Tym samym stanowi podstawę prężnie działającej turkusowej organizacji.

 Jak czerpać satysfakcję z pracy?

Do zbudowania sprawnie działającego zespołu, w którym współpracownicy dążą do wspólnego celu nie wystarczy sama inteligencja. Kluczowy jest tu także odpowiedni podział ról między pracownikami oraz czerpanie przyjemności i satysfakcji z pracy.  Jak sprawdzić, czy pracownicy się realizują w swoich obowiązkach? Jednym z narzędzi może być tak zwany test Gallupa.

Test Gallupa

Przez ponad 25 lat Instytut Gallupa prowadził badania, których celem było udzielenie odpowiedzi na pytanie, jakie firmy potrafią przyciągnąć i utrzymać najlepszych pracowników. W wyniku tych badań, podczas których przeprowadzono ponad milion wywiadów z pracownikami różnych firm, udało się ustalić, że sukces odnoszą przedsiębiorstwa, których pracownicy odpowiadają „TAK” na niżej wymienione pytania:

1. Czy wiem, czego oczekują ode mnie w pracy?

2. Czy mam do dyspozycji narzędzia niezbędne do dobrego wykonania pracy?

3. Czy codziennie mam w pracy możliwość wykonywania tego, co potrafię najlepiej?

4. Czy w ciągu ostatnich 7 dni czułem się choć raz doceniony?

5. Czy szefowi lub komuś innemu w pracy na mnie zależy?

6. Czy ktokolwiek w pracy zachęca mnie, abym się dalej rozwijał?

7. Czy w pracy liczy się moje zdanie?

8. Czy misja mojej firmy daje mi poczucie, że praca, którą wykonuję, jest ważna?

9. Czy moim współpracownikom zależy na tym, aby pracować jak najlepiej?

10. Czy znalazłem w pracy mojego najlepszego przyjaciela?

11. Czy w ciągu ostatnich 6 miesięcy rozmawiałem z kimś o postępach, jakie poczyniłem?

12. Czy w ciągu ostatniego roku miałem w pracy możliwość dokształcania się i rozwoju?

Jeśli ankietowany odpowie „TAK” na wszystkie lub większość pytań oznacza to, że jego praca jest dla niego satysfakcjonująca i czerpie z niej radość.

Talent kluczem do sukcesu? 

Trzydzieści lat badań instytutu, które objęły menedżerów z całego świata doprowadziło także do następujących wniosków:

1. Istnieją 34 talenty, które są bardzo istotne z punktu widzenia budowania relacji międzyludzkich

2. Każda osoba posiada 5 głównych talentów z wymienionych poniżej, które determinują jego wyjątkowość

3. W zakresie swoich talentów każdy może osiągnąć mistrzostwo

4. W zakresie pozostałych talentów nikt nie może osiągnąć mistrzostwa, ale może w ich zakresie pogłębiać wiedzę i umiejętności

5. Każde pięć talentów wystarcza, by odnieść sukces niezależnie od wykonywanego zawodu.

Co to jest talent?

Czym tak naprawdę jest ten opisywany „talent”? Jest to indywidualna cecha mózgu każdego człowieka. Według Profesora Blikle talenty są rozumiane jako powtarzające się wzorce myślenia, odczuwania lub zachowania, które mogą znaleźć pożyteczne zastosowania.

Na każdą z silnych stron człowieka składają się trzy elementy:

1. talenty (wrodzone) – powtarzające się pozytywne wzorce myślenia, odczuwania lub zachowania

2. wiedza – informacje, prawdy i algorytmy

3. umiejętności – zdolności do działania z wykorzystaniem wiedzy i talentów

34 talenty Gallupa

Badania instytutu Gallupa pozwoliły poza określeniem kluczowych wytycznych satysfakcji wyróżnić także 34 indywidualne cechy ludzkie, które mogą stanowić składowe talentów. Zaliczają się do nich następujące osoby: 

… oraz następujące cechy:

Co zrobić, gdy brakuje talentu?

Jak wspomnieliśmy powyżej każdy z nas ma 5 głównych talentów, ale to nie znaczy że nie może rozwijać innych. Dzięki ciężkiej pracy możemy zdobywać wiedzę, opracować procedury i nabywać wprawy w ich stosowaniu. W ten sposób da się złagodzić nasze braki. Aby zrobić to skutecznie, warto zastosować się do poniższych zasad:

  1. Bądź w tym, co Ci nie wychodzi trochę lepszy (pogłębiaj wiedzę, komunikuj się)
  2. Stwórz system wsparcia (wypracuj schematy działań)
  3. Wykorzystaj któryś ze swoich talentów by zdominować słabość (ucz się)
  4. Znajdź partnera (osobę, która wyręczy w trudnym momencie)
  5. Poinformuj o braku talentu swój zespół (szczera informacja jest podstawą do współpracy)

Jak dobrać odpowiednią osobę do zespołu?

Na koniec zastanówmy się pokrótce, jak wybrać odpowiednich ludzi, którzy przyczynią się do sukcesu zespołu, a tym samym całej firmy. Poza szczerą rozmową podczas rekrutacji opartej na poznaniu cech danej osoby, kluczowe zdaje się być dokładne opisanie wymagań na danym stanowisku, czyli:

– produktów, jakie powstają

– norm jakości dla produktów

– zakresu wykonywanych czynności

– wymaganych kompetencji

– zakresu podejmowanych decyzji

Jak wiemy już z poprzednich publikacji w turkusowej organizacji wszyscy pracownicy są równi, bez względu na doświadczenie, staż pracy oraz zajmowane stanowiska. Pracują wspólnie w zespołach, w których sami dzielą się rolami zgodnie z predyspozycjami, tak, aby mogli się realizować i rozwijać, zachowując najwyższą jakość obsługi klienta i wykonania usług. Jeśli nie sprawdzą się na danym stanowisku, należy stworzyć im możliwość odnalezienia swojego miejsca w firmie.

Dowiedz się więcej o rekrutacji w turkusowej organizacji oraz o tym, co buduje zespołowe partnerstwo.

Na podstawie: A. Blikle – Doktryna Jakości