Każdy z pracowników marzy o tym, by spędzając czas w pracy spełniać swoje zawodowe ambicje współpracując z wykwalifikowanymi specjalistami oraz osobami, które wykonują obowiązki z pasją i zaangażowaniem, dążąc do wspólnego celu. Robiąc to, co potrafi i to, co lubi realizuje się i chodzi do pracy z przyjemnością. Aby jednak tak się stało, niezbędne jest wykształcenie kompetencji miękkich, takich jak wzajemne zaufanie.
Co to jest zaufanie?
Czym tak naprawdę jest zaufanie? Jest podstawą więzi międzyludzkich, zapewniającą człowiekowi wewnętrzny spokój oraz przekonanie, że relacja ma sens. Wg słownikowej/encyklopedycznej definicji jest to wiedza lub wiara, że działania drugiej osoby okażą się zgodne z naszym życzeniem.
W przypadku relacji międzyludzkich zaufanie dotyczy najczęściej uczciwości drugiej strony wobec nas, co niekoniecznie oznacza uczciwość wobec innych, np. w grupie przestępczej. Zaufanie może, ale nie musi być odwzajemnione; jest jedną z podstawowych więzi międzyludzkich, zarówno w rodzinie jak i grupach społecznych i bywa szczególnie cenne w sytuacjach kryzysowych. Zaufaniem obdarowuje się osobę, której się wierzy.
Jak zbudować zaufanie w miejscu pracy?
Zaufanie jest także niezbędne w miejscu pracy, by zapewnić dobrą atmosferę i bezpieczeństwo pracownikom. Dzięki temu, że zbudujemy zaufanie w miejscu pracy, pojawi się również szacunek, a współpraca stanie się przyjemniejsza. Lepsze samopoczucie w pracy to większe zaangażowanie. Tym samym dla własnego komfortu, ale także dla lepszej współpracy warto postarać się o zdobycie zaufania.
Zaufanie w miejscu pracy – statystyki
Statystycznie poziom zaufania w pracy jest niski. Według danych firmy doradczej EY co drugi pracownik nie ufa nawet swojemu koledze z biura, a co dopiero szefowi. Mniej niż połowa pełnoetatowych pracowników ma zaufanie do swojego pracodawcy, przełożonego i kolegów – tak wynika z raportu „Globalne pokolenia 3.0. Badanie zaufania w miejscu pracy”. Przedsiębiorstwo przebadało około 10 tysięcy pełnoetatowych pracowników w wieku 19-68 lat zatrudnionych w firmach różnej wielkości w ośmiu krajach świata. Wyniki przeanalizowano na bazie deklaracji trzech pokoleń: powojennego wyżu demograficznego „baby boomers” (51-68 lat), pokolenia X (35-50 lat) oraz millenialsów, czyli pokolenia Y (19-34 lat).
Okazuje się, że mniej niż połowa etatowych pracowników ufa swojemu pracodawcy. Najwyższe zaufanie do pracodawców odnotowano w Indiach, Meksyku i Brazylii. Najniższe – w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i Japonii. Pokolenie „baby boomers” deklaruje największy poziom zaufania do pracodawcy (51 proc.), przełożonego (52 proc.) i zespołu (53 proc.). Z kolei najniższy poziom zaufania reprezentuje generacja X (41 proc.). Dodatkowo przebadano pokolenie Z (16-18 lat).
Przyczyny braku zaufania
Głównym powodem braku zaufania do pracodawcy jest, zdaniem uczestników wspomnianej ankiety, niesprawiedliwe wynagrodzenie. Prawie połowa badanych podkreśla nierówne traktowanie, zarówno jeśli chodzi o wynagrodzenie, jak i awans. Dla 46 procent problemem jest brak przywództwa. Przełożonym się nie ufa, ponieważ nie są otwarci i szczerzy w komunikacji, nie doceniają wykonywanej pracy oraz zbyt rzadko komunikują się z podwładnymi. Natomiast w przypadku współpracowników głównymi powodami braku zaufania są: brak kwalifikacji, chęci współpracy oraz otwartej komunikacji.
Skutkiem braku zaufania jest natomiast chęć zmiany miejsca pracy. Innym efektem może być niechęć do pracy po godzinach oraz gorsza efektywność.
Jak pracować w zespole?
Budowanie zaufania to proces długotrwały, wymagający elastyczności i otwartości na propozycje innych. Pracując w zespole trzeba pamiętać, że liczy się zdanie każdego z jego członków. Nie wolno więc przypisywać sobie zespołowych zasług, czy wywyższać się. Warto chwalić współpracowników i doceniać ich wkład we wspólne działania.
Choć wydaje się to banalne, zaufanie może zwiększyć także zapamiętanie imion oraz tego, o czym mówią współpracownicy, nie tylko w sprawach służbowych, lecz także odnośnie zainteresowań, poglądów wspólnych dla obu stron. Nawiązując do zapamiętanych informacji można budować relację.
Ważne także, by być konsekwentnym w tym, co się robi i mówi. Jeżeli obiecasz, że komuś pomożesz, nie udawaj, że tego nie pamiętasz, a kiedy okaże się, że nie możesz tego zrobić, poinformuj odpowiednio wcześniej, by współpracownik nie miał problemów. Nie tylko mów, lecz także rób. Twoje słowa muszą iść za czynami i odwrotnie. Warto tego pilnować, zarówno kiedy budujemy zaufanie w miejscu pracy, jak i w momencie, gdy je utrzymujemy.
Warto być również szczerym, skupiać się na pozytywnych cechach kolegów z zespołu i o nich mówić, nie wdawać się w plotki i oczywiście nie donosić na innych. Donosicielstwo postrzegane jest bardzo negatywnie i stoi w opozycji do zaufania.
Zaufanie w turkusowej organizacji
Praca w zespole jest szczególnie ważna w turkusowej organizacji, gdzie decyzje podejmują pracownicy w samoorganizujących się zespołach. Dowiedz się więcej jak powinny przebiegać spotkania.
Relacje między pracownikami są partnerskie. Rezygnuje się ze współzawodnictwa na rzecz współpracy. Pracownicy pomagają sobie wzajemnie i wspierają się w pracy nad projektami. Nie ma stanowisk, ludzie odnoszą się do siebie z szacunkiem, akceptując odmienne poglądy.
W takiej organizacji rezygnuje się także z kontrolowania, kierując się zasadą, że każdy jest odpowiedzialny za swoje działania i stara się, aby wykonać powierzone mu zadanie jak najlepiej. Jeśli popełni błąd, ponosi za to odpowiedzialność i stara się go naprawić. Partnerstwo i odpowiedzialność są zaś podstawą do zbudowania zaufania.
Zachowania sprzyjające budowaniu zaufania
Istnieje kilkanaście wskazówek, które pomagają budować zaufanie.
- Mów wprost
Nazywaj rzeczy po imieniu. Posługuj się prostym i zrozumiałym językiem. Nie przeinaczaj faktów. Informuj, jakie jest twoje stanowisko w danej sprawie. Bądź uczciwy. Mów prawdę. Nie manipuluj ludźmi, nie wypaczaj prawdy. Nie stwarzaj fałszywego wrażenia. O otwartej i szczerej komunikacji więcej przeczytasz tutaj.
- Okazuj szacunek
To zachowanie opiera się na zasadach respektu, uprzejmości, uczciwości i grzeczności. Brak szacunku jest powszechnie odbierany jako nieuprzejmość i stanowi wielki problem zarówno w pracy jak i w domu.
- Dbaj o przejrzystość
Bądź autentyczny i rzetelny i mów prawdę w taki sposób, by ludzie mogli ją zweryfikować. Nie twórz tajemnic, staraj się być otwartym i szczerym w swoich zamiarach.
- Naprawiaj krzywdy
Kiedy zbłądzisz, załatw to jak należy. Przepraszaj prędko. Napraw, gdy to możliwe. Zrekompensuj działaniami. Okaż pokorę. Nie staraj się tego ukryć, lecz weź winę na siebie.
- Okazuj lojalność
Hojnie okazuj uznanie. Doceniaj wkład innych w dokonania. Mów o innych ludziach tak, jakby byli obecni. Reprezentuj tych, którzy są obecni i nie mogą przemówić w swojej sprawie. Nie obgaduj innych za ich plecami. Nie ujawniaj poufnych informacji o innych.
- Wykazuj się rezultatami
Wykazywanie się rezultatami jest sposobem przekonywania sceptyków. To sposób szybkiego budowania zaufania w relacjach, zyskiwania swobody i możliwości wyboru. Dbaj o historię osiągniętych rezultatów, rób rzeczy właściwe, działaj i wypełniaj to, do czego zostałeś przeznaczony. Realizuj rzeczy na czas i trzymaj się budżetu. Nie obiecuj za wiele i nie rób za mało. Nie usprawiedliwiaj tego, czego nie zrobiłeś.
- Doskonal się
Doskonalenie opiera się na zasadach nieprzerwanego wzrostu, uczenia się i zmian. Kiedy ludzie widzą cię jako osobę, która nieustannie się uczy, rozwija i odnawia – albo twoją organizację jako taką, która się rozwija, doucza, odnawia – nabierają zaufania do twojej zdolności sprostania wyzwaniom.
- Konfrontuj rzeczywistość
Podchodź do trudnych spraw bezpośrednio. To przenosi się na szybkość i koszty. Wyjaśnianie niepowodzeń pozwala na szybsze osiągnięcie rezultatów i wykazanie się kreatywnością i możliwościami. Prowadź rozmowy odważnie, nie bój się wyrażać swojego zdania. Nie unikaj prawdziwych problemów, prędzej czy później wrócą one do ciebie ze zdwojoną siłą.
- Precyzuj oczekiwania
Ujawniaj i wyjaśniaj swoje oczekiwania. Nie zakładaj z góry, że oczekiwania są jasne i takie same po obu stronach. Rozmawiaj o nich i uzasadniaj je. Nie bój się negocjować, gdy zajdzie taka potrzeba. Nie zawódź oczekiwań.
- Przyjmuj odpowiedzialność
Wymagaj odpowiedzialności od siebie i innych. Przyjmuj odpowiedzialność za rezultaty. Komunikuj jasno. Nie uchylaj się i nie wymiguj od odpowiedzialności. Nie wytykaj palcem i nie obwiniaj innych, gdy coś idzie źle.
- Najpierw słuchaj
Posłuchaj, zanim się odezwiesz. Postaraj się zrozumieć. Odkryj, jakie zachowania są najważniejsze dla ludzi, z którymi pracujesz. Nie zakładaj, że wiesz, co jest dla drugiej strony najważniejsze. Nie zakładaj, że znasz wszystkie odpowiedzi – lub wszystkie pytania.
- Dotrzymuj zobowiązań
Jest to najszybszy sposób do zbudowania zaufania w każdej relacji. Czy zobowiązania są jawne czy domyślne mają ogromny wpływ na szybkość działania i koszty. Niedotrzymywanie ich powoduje rodzenie się wątpliwości, podejrzeń, cynizmu i nieufności. Dotrzymywanie zobowiązań rodzi natomiast nadzieję i entuzjazm, zawierzenie i zaufanie, które wspomagają osiąganie rezultatów.
- Obdarzaj zaufaniem.
Zamień „zaufanie” z roli rzeczownika w rolę czasownika. Podczas gdy inne zachowania pomagają ci stać się człowiekiem lub liderem bardziej godnym zaufania, to zachowanie pomoże ci stać się liderem bardziej „ufającym”. Nie tylko buduje ono zaufanie, ale wzmaga ufność. Przeciwieństwem jest nieufność, która stanowi przyczynę ogromnych kosztów w organizacjach.
Co jeszcze można zrobić, by zbudować zaufanie?
W ankiecie EY 67% badanych podkreśliło, że nic tak nie buduje zaufania jak dotrzymywanie obietnic przez pracodawcę. Ważne jest także bezpieczeństwo zatrudnienia, transparentność informacji oraz sprawiedliwe wynagrodzenie. Wszystkie wymienione tu czynniki leżą po stronie pracodawcy. W turkusowej organizacji łatwiej jest je spełnić, choć jak w każdym innym przypadku wymaga to dużych nakładów pracy, wytrwałości i zaangażowania.
Czytaj więcej o turkusowej organizacji:
Otwarta komunikacja w turkusowej organizacji
Teoria ograniczeń a turkusowa organizacja
Transparentność turkusowego przedsiębiorstwa
Na podstawie: pulshr, EY, „The Speed Of Trust” Covey, Merrill
worldwide pharmacy kamagra
cialis generic buy
Ifyttw – the best ed pills Nxsjii
priligy price – priligy in usa tadalafil 20mg generic cost
buy levitra online – generic levitra buy vardenafil in usa
accutane cream cost – accutane pills buy generic accutane costs
hydroxychloroquine sulfate tabs 200mg
where to buy generic propecia
buy cialis online cheap
tadalafil 20mg – cialis 2.5mg for sale cialis 20mg
ivermectin lice oral
how to buy stromectol
ivermectin drug
stromectol 0.5 mg
modafinil side effects – provigil cost provigil weight loss
stromectol covid 19
ivermectin oral
stromectol drug
ivermectin malaria
stromectol 3 mg price
Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading? I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s the blog. Any feedback would be greatly appreciated.
can i buy furosemide over the counter – buy lasix furosemide pills 20 mg
generic tadalafil in usa
generic clomid 100mg – clomiphene 25mg buy clomid
modafinil otc
200 mg viagra for sale
order sildenafil from india
cialis 20 mg discount
ivermectin purchase
online viagra in us
pills for ed – ed pills walmart fda approved over the counter ed pills
best lexapro coupon
cheap viagra in usa
cost viagra per pill
50 mg modafinil daily
hydroxychloroquine sulfate price
tadalafil india buy
erection pills that work – best online canadian pharmacy what is impotence
how much does ivermectin cost
viagra kamagra oral jelly
viagra 10mg price
effexor 150
generic viagra 50
generic viagra 100mg uk
cytotec para abortar – how to buy cytotec in singapore cytotec suppository
neurontin price – synthroid 112 mcg synthroid 88 mcg coupon
where to buy ivermectin cream
amoxicillin over the counter
kamagra oral jelly online uk
buy azithromycin online usa
sildenafil 25 mg daily
ordering cialis online – purchasing cialis in mexico cialis pills india
how to get viagra prescription australia
best over the counter cialis
zoloft in mexico
can i buy accutane online
sildenafil 100 canadian pharmacy
viagra 200mg
sildenafil citrate tablets 100 mg
buy Female Viagra
Cialis
Propecia
prednisone where to buy uk – buying prednisone 4mg without prescription buying prednisone
where can you buy viagra
cialis 10 mg daily
how much is lexapro
order tadalafil canada
methylprednisolone 2mg tablet – neo medrol lyrica 2019 coupon
cheapest generic viagra prices
can you buy zithromax in canada
ivermectin 1 cream
viagra usa pharmacy
tadalafil generic in usa – Generic cialis next day delivery tadalafil 50mg generic
cialis for daily use 5mg
ivermectin price
canadian pharmacies not requiring prescription
generic stromectol
buy ivermectin 12mg – stromectol oral stromectol us
order prednisone without prescription – 50mg prednisone tablets order prednisone online
tadalafil 20mg no prescription
buying cialis in mexico
generic tadalafil price
https://buypriligyhop.com/ – priligy results
buy generic cytotec – cytotec suppository cytotec tablet online
how to buy doxycycline without a prescription – odering doxycycline prednisolone 25mg tablet
zithromax 500mg for 3 days
buy brand levitra online
stromectol 3 mg tablet price – ivermecpillx ivermectin 1
best price usa tadalafil
how much is cialis pills
synthroid 0.125 mg
buy viagra with prescription
https://bit.ly/3Al4wzb
buy doxycycline without prescription
cialis prescription australia
ivermectin oral
Метод Берта Хеллингера. Метод расстановок Глубинные системные
расстановки. Системно-феноменологическая психотерапия.
Структурные расстановки.
Системные перестановки. Метод расстановок.
сериал чернобыль
priligy dapoxetine amazon
fanfiction, twich смотреть онлайн американская история ужасов 1 сезон ome tv, 365 dni
skinbaron, sparda американская история ужасов 2021 смотреть онлайн crazy factory,
siren head
dilhan eryurt, kinox американская история ужасов 10 сезон выход серий dkb login,
nutaku
best female viagra pills in india
тнт новые танцы смотреть онлайн 2021 бесплатно смотреть бесплатно новые танцы новые танцы на тнт выпуск смотреть онлайн новые танцы 4
Цены на услуги и консультации психолога.
Психолог Онлайн Психолог Онлайн.
Опытные психотерапевты
и психологи. Консультация по Skype.
Индивидуальный подход к консультированию!
Психолог в Харькове, консультация.
Консультация у психолога.
sildenafil pills
30 mg cialis
generic viagra australia paypal – Cialis next day cialis online canadian pharmacy
hydrochlorothiazide average cost
aurogra tablets
female viagra cream