Podstawy funkcjonowania turkusowej firmy

Turkusowa organizacja, aby sprawnie funkcjonować potrzebuje ogólnych ram, które pomogą określić kierunek działań i przyczynią się do dążenia do stałego rozwoju organizacji. W poprzednim artykule pisaliśmy o celu i jego roli w budowaniu firmy i naszym życiu, dziś przyjrzymy się pozostałym, równie ważnym filarom przedsiębiorstwa.

Podstawy funkcjonowania turkusowej firmy

Misja, wizja – czy to tylko puste hasła?

Misja, wizja, strategia, wartości – te pojęcia pojawiają się bardzo często w opisach działalności firm na ich stronach internetowych i przeważnie są to puste hasła, niezgodne z rzeczywistością. Przedsiębiorstwa spisują je w formie kilku patetycznie brzmiących zdań, aby zbudować swój wizerunek i zachęcić do zatrudnienia się właśnie tutaj. Tak zwykle dzieje się w firmach o tradycyjnej strukturze hierarchicznej, gdzie poziomy decyzyjności i stanowiska są ustalane z góry.

Czy jest to słuszna droga? Niekoniecznie. Misja firmy i towarzyszące jej wyznaczniki, podobnie jak cele, powinny być elementami kultury organizacyjnej każdej firmy i należałoby je skonstruować tak, aby każdy z jej pracowników utożsamiał się z ich treścią. Tak dzieje się w turkusowej organizacji.

Misja w turkusowej organizacji

Czym jest więc misja firmy? Powinna być to odpowiedź na pytanie o cel działalności przedsiębiorstwa. Dla kogo działa? Jakie wartości są dla jej pracowników najważniejsze? Misja powinna być szczera i zgodna z rzeczywistością, a także sformułowana zwięźle i prosto, czyli tak, by jej przekaz był jasny.

W turkusowej organizacji w budowaniu misji biorą udział pracownicy, ponieważ tu liczy się zaangażowanie ludzi w dążenie do wspólnego celu. W oparciu o doświadczenie wypracowują razem to, do czego chcą dążyć, wskazując cechy, które wyróżniają firmę na tle konkurencji. Kluczowa jest świadomość, w jakim miejscu jest obecnie firma i określenie, do jakiego pułapu dąży. Dzięki temu pracownicy mogą się z nią identyfikować  i angażować w działalność organizacji.

Wizja w turkusowej organizacji

Czym różni się wizja od misji firmy? Misja jest tak naprawdę stałą podstawą działalności – niektóre firmy nie zmieniają jej przez lata. Natomiast wizja jest dążeniem w danym momencie i celem, który zmienia się wraz z upływem czasu i osiąganiem kolejnych celów. To odpowiedź na pytanie „Czym chcemy być?” Wizja powinna być ukierunkowana, wiarygodna, zintegrowana i być źródłem inspiracji dla innowacji.

Wizja jest dobrze skonstruowana, jeśli cechują ją następujące wyznaczniki:

  • ukierunkowaniewizja jako punkt odniesienia – umożliwia weryfikację zgodności bieżących działań z długofalowymi zamierzeniami i wartościami,
  • uwiarygodnieniewizja jako deklaracja intencji – stanowi narzędzie marketingu i Public Relations, w tym w kontaktach z akcjonariuszami; dotyczy wizji w formie publikowanej,
  • integrowaniewizja jako wartość wspólna – stanowi wartość, wokół której ogniskują się emocje i wartości wyznawane przez pracowników,
  • inspirowaniewizja jako źródło natchnienia – zachęca do innowacji zmierzających do szybszego, lepszego, tańszego wcielenia w życie zamierzeń zawartych w wizji,
  • stabilizacjawizja jako obietnica przyszłości – daje, szczególnie pracownikom niższych szczebli poczucie trwałości układu, w którym się znaleźli (ang. company identity); niekiedy stanowi wielki hamulec dla zmian o charakterze innowacyjnym lub restrukturyzacyjnym.

Wartości w turkusowej organizacji

„Wartości” są pojęciem abstrakcyjnym, dlatego nie sposób stworzyć jednej wyczerpującej definicji tego terminu. W kontekście firmy jest to zbiór zasad, które wyznają pracownicy w swoich codziennych działaniach. To normy postępowania, które umożliwiają rozwój człowieka i osiągnięcie satysfakcji w życiu. Jest to spójne z ideą turkusowej organizacji, gdyż to właśnie one wspierają kierunek działań firmy.  Dlaczego są tak ważne?

– decydują o wyjątkowości firmy

– zwiększają lojalność pracowników i zespalają ich z firmą, ponieważ świadomość pracy w wartościowej firmie i współpracy z wartościowymi ludźmi powoduje, że pracownik jest bardziej emocjonalnie związany z firmą, a przez to lepiej zmotywowany wewnętrznie do wykonywania swoich obowiązków.

promują etyczną postawę i zachowania – pracownicy czują się zobowiązani do tego, żeby godnie reprezentować firmę swoją postawą i zachowaniem. Dzięki temu maleją szanse na to, że pracownicy będą stosować nieczyste zagrania wobec kierownictwa i klientów.

– wzmagają zaangażowanie pracowników – pomagają poczuć sens działania i zrozumieć, że wykonywane zadania są potrzebne.

– przyciągają utalentowanych pracowników

– pozwalają zarządzać zmianą i dostosowywać się do aktualnych potrzeb rynkowych

– oparcie dla firmy w sytuacjach kryzysowych

– pozwalają osiągnąć satysfakcję z wykonywanej działalności

Klasyfikacja wartości

Wartości przedsiębiorstwa można podzielić na poszczególne grupy:

    Professional Values – wartości określające główną działalność przedsiębiorstwa, jego najważniejsze cechy oraz definiujące jakość produktów. Do tej rodziny należą takie wartości jak: zaufanie, satysfakcja klienta, jakość, profesjonalizm, specjalizacja czy oszczędność czasu.

    Combative Values – wartości wskazujące na cechy, dzięki którym firma ma zamiar osiągnąć sukces i przewagę konkurencyjną. Do tej rodziny wartości można zaliczyć m.in.: innowacyjność, entuzjazm, ambicję czy ducha walki.

    Behavioural Values – wartości opisujące sposoby działania przedsiębiorstwa i jego pracowników (np. pasja, zaangażowanie, wolność, autentyczność, otwarcie itp.).

    Society Values – wartości charakteryzujące stosunek firmy do otoczenia i środowiska. W tej rodzinie wartości mieszczą się m.in.: zrównoważony rozwój, odpowiedzialność społeczna czy ochrona środowiska.

    Relational Values – wartości definiujące sposób komunikacji z otoczeniem. Należą do nich np.: partnerstwo, szacunek, dostępność, harmonia, poufność itp.

    Fulfilling Values – wartości wzbogacające, wskazujące na cechy pracowników przedsiębiorstwa. Są to np.: talent, wrażliwość czy humanizm.

    Moral Values – wartości etyczne i moralne pracowników organizacji oraz zasady moralne, którym hołduje organizacja. Mogą to być m.in.: lojalność, przejrzystość czy wierność zasadom.

    Social Values – wartości, jakie organizacja dzieli ze społeczeństwem. Do tej rodziny zaliczają się m.in.: jakość i styl życia, patriotyzm, pluralizm itp.

Strategia turkusowego przedsiębiorstwa

Obok misji, wizji i wartości często wymienia się także strategię firmy. To szereg podejmowanych działań, zmierzających do osiągnięcia pożądanych celów, jakie zostały określone w misji i wizji przedsiębiorstwa. Krótko mówiąc jest to droga realizacji założeń, który jest nieprzerwany i niekończący się, gdyż ulega zmianom w zależności od warunków otoczenia.

Odpowiednio przygotowana strategia powinna charakteryzować się ciągłością i dynamiką. Strategia powinna być oparta na wizji i misji firmy, aby w zmieniających się okolicznościach było wiadomo, jaki kierunek działań obrać.

Na podstawie: poradnikprzedsiebiorcy.pl. wikipedia, materiały własne

100 komentarzy do “Podstawy funkcjonowania turkusowej firmy

  1. original site Odpowiedz

    Thank you for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do some research on this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I am very glad to see such wonderful information being shared freely out there.

  2. Fredric Odpowiedz

    Have you ever considered about including a
    little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all.

    Nevertheless imagine if you added some great photos or video
    clips to give your posts more, ?pop?! Your content is excellent but with
    images and clips, this site could certainly be one of the greatest in its niche.

    Superb blog!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *